Energitjuvar

"Det allra svåraste att upptäcka är energitjuvsstrategierna med dubbla budskap. Frustrationen göms bakom en snäll och vänlig attityd och ett ständigt leende..." - Ingalill Roos, Energitjuvar 

Alla har säkert råkat ut för människor som man blir trött och mår dåligt av att umgås med, som alltid ska vinna argument och lätt blir upprörd när man säger emot. Den mest extrema nära relationen jag har haft till en sådan person var den senaste i min respektingivande rad av ex. Han vann alla argument och de gånger han inte gjorde det blev han så arg att jag till slut inte längre sa emot. Den första av de flera situationer som fick mig att vakna upp och inse vilken typ av relation jag fastnat i var när vänner talade om för mig hur jag betedde mig i hans närhet. Han fick mig att bli tyst och tillbakadragen, och jag svarade inte på tilltal utan att först titta på honom.

Det sista som hände var att han vid en av våra, alltmer förekommande, diskussioner knuffade in mig i garderoben. Det var väldigt lätt för honom, då han är närmare två meter och innehar drygt dubbla min vikt. Det var svårare för mig att försvara mig.

Men för att citera Kalmar Högskolas kurator: "Psykopater är oftast trevliga."


Jag hoppas verkligen att jag lär mig att se igenom energitjuvar innan jag ger mig in i situationer där jag riskerar att bli lika mentalt nedbruten som jag blev under de tre månaderna som räckte för honom att förändra min annars så viljestarka personlighet. Detta innebär också att jag inte ger mig in i diskussioner som jag anser meningslösa, när de stjäl för mycket energi. Ni får helt enkelt ha överseende med det om ni ser det som en dålig ovana.


You know you love me
xoxo

Lynn

Kommentarer
Postat av: Martina

Hej.



Kom gärna in och delta i min tävling som jag har inne på min sida.



Allt bra med dig annars då?

2008-08-05 @ 23:12:15
URL: http://marthiinanorman.blogg.se/

Vad tycker du?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Smycken
Tävling Augusti
Beställa smycken
Personligt