Skola till våren

Det verkar inte som att jag kommer in på de utbildningar jag valt att söka till våren, så jag tänkte berätta här vad jag gjorde för fel, så att inte ni andra gör samma misstag som jag.

Som några av er kanske minns, så var jag väldigt uppspelt över att läsa företagsekonomi på distans mot Sundsvall, eftersom de hade kurser med specialinriktning mot internet, något jag är väldigt intresserad av. Jag var överlycklig, eftersom jag dessutom lyckats kombinera dem med IT-juridik och webbdesign. Redan efter det första urvalet hade jag kommit in, så jag brydde mig inte om att söka något annat. Det var ju det här jag ville läsa.

Ett par veckor efter att ansökningstiden gått ut blev företagsekonomikurserna inställda. Jag fick panik, nu hade jag ju bara 50 % studier till våren. Jag sökte därför i all hast (och för sent) tre av kurserna som gick i Örebro, eftersom jag då skulle kunna bo hos morbror. Min tanke var att eftersom ansökningstiden redan tagit slut, så fanns det ju större chans att komma in på en av dem om jag sökte dem alla.

Det jag inte räknat med var att jag skulle komma in på alla tre. Och att alla andra kurser som jag sökt därför skulle strykas, då jag kommit in på 150 % studier under terminen. Varken datorerna eller människorna på VHS kunde tydligen räkna ut att jag inte planerade att läsa 300 % under den första perioden! Och när jag bad dem att ta bort de två kurserna som jag inte hade för avsikt att läsa, för att på så sätt kunna söka de kurser som blivit strukna, fick jag höra att detta var omöjligt! Istället skulle jag ta bort de strukna kurserna, för att kunna göra sena anmälningar till dem och på så sätt kunna lägga dem överst i ansökningslistan.

Det var ju min enda chans, så jag gjorde naturligtvis som de sa. Vilket innebär att min ansökan nu inte hunnits behandlas, trots att jag gjorde anmälan i tid! Och detta på grund av att datasystemet inte kan känna av vilka perioder som respektive kurs går!

Skärpning nu! Kan ingen ta fram ett program där man istället för att söka kurserna för en hel termin söker dem för perioder, för att minimera risken att detta händer igen?

Jag kommer i alla fall inte att klara av det, för jag kom inte in på mina kurser...


Kommentarer
Postat av: elof

Pissigt djävla u-land vi bor i... fy fan för cp-sverige.

2008-12-27 @ 13:27:37

Vad tycker du?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Smycken
Tävling Augusti
Beställa smycken
Personligt