Vampyrer

Nu har jag läst den första boken av fyra i Twillight-serien, Om jag kunde drömma. Flera av er har frågat mig vilken som var bäst av den och serien om Sookie Stackhouse, i vilken jag läst fyra av nio. Här kommer därför en liten beskrivning av de båda böckerna...

True Blood, böckerna om Sookie Stackhouse, handlar om en 25-årig telepatisk kvinna som bor i den lilla staden Bon Temps. Vampyrer har precis "kommit ut" efter att japanska forskare utvecklat ett syntetiskt blod som kan få dem att överleva utan att skada människor. Sookie är snygg, modig och ofta riktigt rolig. Trots spänningen i boken har jag skrattat högt flera gånger. Jag har läst böckerna på engelska, och de är inte speciellt lättlästa (även om man vänjer sig vid sättet de är skrivna på efter ett tag) eftersom hon berättar allt utifrån sitt eget perspektiv, och böckerna därför är skrivna på dialekten som de talar i serien med samma namn. Böckerna är moderna spänningsromaner, med inslag av både humor och erotik.

Om jag kunde drömma, den första boken i Twilligt-serien, är romantiska ungdomsböcker, i samma stil som Tvillingarna på Sweet Valley High. Huvudperson är 17-åriga Bella, som förälskar sig i den mystiska Edward. Han visar sig naturligtvis vara vampyr, och (jag hoppas att jag blir ursäktad av Emma och Mary nu, som båda fallit pladask för böckerna) boken är ganska förutsägbar. Bella är dumdristig och naiv, och saknar Sookies mod och mognad.

Som ni säkert har förstått så föredrar jag True Blood-serien, men trots det skulle jag gärna vilja läsa fortsättningen på kärlekshistrien mellan Bella och Edward. Och vem vet, jag kanske ändrar mig?

När jag ändå skriver om vampyrböcker så kan naturligtvis inte Låt den rätte komma in gå onämnd. Den står ut på flera sätt, förutom de självklara. Den utspelar sig i Sverige och i centrum står en liten mobbad pojke, som lär känna en sjuk flicka som flyttar in i trappuppgången bredvid. Rollerna är alltså de omvända. Eli är istället för den vanliga typen av vampyr en flicka med en svår blodsjukdom, och hon framställs som svag och bräcklig, samtidigt som hon är stark och farlig. Väldigt läsvärd!

Jag hoppas att jag fått med de största skillnaderna nu! Om ni undrar något är det bara att fråga, jag diskuterar dem gärna.

Kommentarer

Vad tycker du?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Smycken
Tävling Augusti
Beställa smycken
Personligt