Danmark förbjuder engelska i skolan

Okey, det handlar om på avancerad- och forskningsnivå på landets högskolor och universitet, och tack och lov inte om grundskolan. Enligt Nerikes Allhanda är man rädd för att danskan kommer att försvinna om  forskning och utbildning fortsätter att ske på engelska.

Jag ser dock bara konkurrensnackdelarna. Danmark kommer att få det svårare att ta in studenter ifrån andra länder, för även om de skulle ha en överlägsen utbildning inom något område så skulle den eventuella studenten bli tvungen att lära sig tala danska för att ha någon chans att klara den avancerade nivån.

I forskningssammanhang kommer man dessutom att ha nackdelen att inte kunna släppa nya resultat internationellt innan de har översatts till engelska. Kommer man verkligen att tjäna på detta?

Språket kommer förmodligen att överleva av sig själv. Kommer konkurrensfördelarna det? 

Vad tror ni?


Kommentarer
Postat av: Emma

Språket dör ut ju mer engelskan används. Om 100 år kanske det inte finns någon danska eller svenska om vi fortsätter som vi gör. Jag tror inte att förbjuda engelskan helt är svaret men jag tror vi måste inse hotet och göra något åt om du vill att dina barnbarnsbarn ska prata svenska :P

2009-01-26 @ 16:53:55
Postat av: Anonym

Som insatt i den akademiska världen utifrån den naturvetenskapliga sidan så kan jag bara säga att det är ren idioti. Det är redan idag i princip omöjligt att till svenska översätta vissa engelska facktermer, något jag stötte på flera gånger under mitt examensarbete. Det kommer inte bli lättare i framtiden förutspår jag eftersom inget talar för det. Dessutom som du säger, så kommer det ta längre tid att publicera resultat offentligt, fast å andra sidan har jag aldrig sett några stora vetenskapliga studier ifrån Danmark... annat än man blir tjock och äcklig av pölse, öl och ciggareter (Personlig observation).

2009-01-26 @ 20:23:45

Vad tycker du?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Smycken
Tävling Augusti
Beställa smycken
Personligt